وعده های پوشالی، از هویدا تا احمدی نژاد
سوسن دادرس سوسن دادرس


۱۳ تير ۱۳۹۰

Note_jourدولت های پوشالی وعده های پوشالی می دهند، امروز محمود احمدی نژاد، وعده می دهد که به هر خانواده ایرانی هزار متر زمین رایگان واگذار کند، تا هر کس فضای سبز خودش را داشته باشد ومالک بهشت شخصی شود.

امیرعباس هویدا، هم وعده می داد که هر ایرانی صاحب یک اتومبیل پیکان خواهد شد، او هم می بایستی بنزین این خودرو ها مانند امروز از خارج وارد می کرد، همانگونه که بنزین هواپیما از خارج خریداری می شد. هویدا نتوانست وعده هایش را جز در باره ثابت نگهداشتن بهای خودکار بیک به عمل رساند، خودکار بیک هم در کشوری که بیش از شصت در صد از مردم آن بیسواد بودند نقش اقتصادی مهمی نداشت.

احمدی نژاد، در انجام پرداخت یارانه های وعده داده شده در مانده است و کلاهی بزرگ به سر مردم گذاشت، اکنون که انتخابات نزدیک است وچند ماهی است که جنگ قدرت میان جناح های رژیم بالا گرفته است لاجرم مردم گرسنه به وعده های فریبنده نیاز دارند.

آیت الله خمینی وعده می داد که پول نفت را میان ایرانیان تقسیم کند، و به هر ایرانی روزی هفتاد تومان بپردازد، آن زمان هفتاد تومان برابر ده دلار آمریکا بود. دیده شد برخی از رندان ساده لوح، به طمع دریافت پول نفت، هر چه پیرزن و پیر مرد بی سرپرست در میان بستگانشان پیدا می شد و کسی تا آن زمان به آنان توجهی نداشت را درخانه خود  گرد آوردند.

خمینی می گفت ؛ به این دلخوش نباشید که آب و برق را مجانی می کنیم، اتوبوس را مجانی می کنیم! و ... پیش از انقلاب درکارخانه آزمایش در تهران، کارگران به وعده های امام دلخوش شده بودند یکی از کارگران که حقوق ماهانه اش هزار و دویست تومان بود، به همکارش می گفت ؛ سهم من و زنم و سه تا بچه ، ماهی ده هزار تومان می شود، من یکی که دیگر سر کار نمی آیم و می روم با این پول راحت زندگی می کنم.

پس از انقلاب مردم در خیابان شعار می دادند و گوینده می گفت:«  مرگ بر سه مفسدین، کارتر و سادات و بگین.» اشاره به رؤسای جمهور وقت  آمریکا، مصر و نخست وزیر اسرائیل داشت، ولی شمار زیادی از تظاهر کنندگان که مفهوم  شعار را درک نکرده بودند و در انتظار دریافت وعده ها بودند، در تکرار شعار می گفتند :«  مرگ بر سه مفسدین، کارتن سادات رو بگیر» و فکر می کردند باید یک جعبه ای کارتونی یا چنین چیزی، ازانور سادات، رئیس جمهور مصر گرفته شود، و لابد می دهند به این ها.

می گویند تا ابله درجهان است، مفلس درنمی ماند.


July 5th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی